Sinds een paar maanden heb ik een andere zakelijke auto. Ik ga wat minder kilometers rijden en ben mede daarom overgestapt van diesel naar benzine. Toch een beetje meedenken en meewerken aan een “groene wereld”.
Er moest nog een trekhaak onder dus gelijk naar de dealer gestapt om een prijsopgave te vragen. In mijn achterhoofd al een bepaald bedrag reserverend. Ik werd netjes geholpen en kreeg direct een nette prijsopgave. Geheel in de lijn van mijn verwachting. Een aardige prijs waarvan ik weet dat het ook goedkoper kan. Dealers hebben een hoog werkplaatstarief, ik was dus niet verbaasd. Ik vroeg de medewerker of het ook goedkoper kon of dat hij misschien een ander idee had. Hij ging achter zijn computer zitten en bezocht een nationale website, toetste de gegevens van mijn auto in en er kwam een andere prijs tevoorschijn, maar ook een ander bedrijf die mijn trekhaak tegen die lagere prijs onder de auto kon zetten. Het was zelfs in de buurt en enkele honderden euro’s verschil.
Ik dankte de medewerker voor het meedenken en zoeken. Iets wat ik natuurlijk ook zelf kon doen achter mijn pc. Maar ik loop graag ergens naar binnen voor het persoonlijke contact. Tegelijk ben ik blij verrast door deze aktie van de medewerker. Zijn bereidwilligheid en meedenken verbaasden mij enigszins. Hij wil een tevreden klant en snapt mijn vraag. Zijn handelen bevestigt mij dat ik klant bij deze dealer moet blijven. Hij stuurt mij niet weg, hij stuurt mij voor deze vraag verder. Transparant, helder en duidelijk. Niet gericht op zo veel mogelijk omzet maar op een tevreden klant. Lange termijn denken in plaats van korte termijn zien te scoren. Geweldig!
Martin Luther King heeft een bekend gezegde: ” I have a dream……..” Eerlijk gezegd leek deze ervaring ook een droom, maar één die uitkomt!
Als offico zijn we aktief in de financiële wereld, we geven administratieve ondersteuning, coachen ondernemers, leiden mensen op en geven advies. Hoofdzakelijk in het MKB. Daar waar onze kennis niet toereikend is of waar een second opinion nodig is benaderen we andere partijen. We werken ook samen met diverse accountantskantoren. Een aantal klanten waar we voor werken hebben ook een eigen accountant die bijvoorbeeld de jaarcijfers maken en/of vennootschapsbelasting en de uiteindelijke IB aangiftes doen. Daar werken we graag mee samen. Wij leveren dan de administratie zo compleet mogelijk aan met alle bijlagen. Hoe beter wij aanleveren, des te sneller de accountant klaar is. Zij kunnen hun werk doen dan tegen een lager bedrag en hoofdzakelijk doen waar zij goed in zijn. Een win-win-win situatie. Voor mijn klant, de accountant en onszelf. Ieder doet waar hij goed in is. Mooie droom? Ja soms wel.
Maar soms blijft het bij een droom. De reden dat ik dit stukje schrijf is dat ik de laatste 2 maanden op verschillende manieren aanloop tegen onduidelijkheid aan de kant van de accountancy. Niet vanuit 1 kantoor, niet vanuit 1 klant, nee op diverse wijzen. Ik wil niet aanschoppen tegen deze situaties. Maar ik stel er wel mijn vragen bij. Maar ook op de letterlijk gestelde vragen moet ik tot op heden nog antwoord krijgen. Dat is erg jammer. Verdiep ik mij in slogans van diverse accountantskantoren dan komen die m.i. niet altijd overeen met de ervaringen die ik soms heb. En de laatste tijd lijkt dat te groeien. Onduidelijke facturatie, geen zicht op uren en tarieven. Weinig communicatie tussendoor. Hoeveel tijd neemt een bepaalde opdracht nou werkelijk in beslag? Dit geldt niet voor alles en iedereen natuurlijk. Nogmaals werk ik graag samen met deze kantoren. Maar als een van mijn klanten bij mij de kwartaal administratie beter aanlevert dan betaalt hij minder. Als een klant geen jaarcijfers nodig heeft is hij bij mij goedkoper uit. Wanneer een klant waar ik op lokatie kom het beter heeft voorbereid is hij goedkoper uit. Ik ben er namelijk minder lang bezig. Meedenken en meewerken, voor elkaar en met elkaar. Daar gaat het volgens mij om in relatie, ook de zakelijke relatie. Gaan voor de lange termijn.
Transparant, duidelijk en betaalbaar. Weten waarvoor je betaalt en wat iemand voor je doet. Is dat zo moeilijk? Droom ik? Of kan het wel?
Marco Borsato heeft jaren geleden het liedje: “de meeste dromen zijn bedrog” geschreven. Ik denk dat ik moet concluderen dat Marco gelijk heeft. De meeste dromen wel….
Eljakim Nuijten – the co.feeling
You must be logged in to leave a reply.